Fortsættelse på Borneo beretningen..

Homestay og frivilligt arbejde på Mantanani.

sunny 35 °C

Hej igen.
Pga vores mislykket tur på Kinbatang floden, bestemte vi os for at tage på et Homestay hos en lokal familie bosat ved floden. Dette viste sig at være en rigtig god ide, da vi fik set både vilde orangutanger, næseaber og vilde elefanter (var ca. 2 meter fra dem). De tre dage vi var hos familien var rigtig hyggelige. Manden vi boede hos, Osman, havde utrolig mange historier. Bl.a kunne han fortælle om en 12 årig dreng, som var blevet spist af en krokodille for ca. 9 mdr siden. De fangede efterfølgende krokodillen og fik drengens lig ud - Osman havde filmet det. I sepilok havde vi mødt en pige fra England, som tog med ud på dette Homestay. Hun fortalte om et nystartet frivillig projekt på en lille ø udenfor KK. Vi syntes dette lød spænende, så vi tog med hende derud og var der i 1 uge. Øen var utrolig isoleret og projektet går ud på, at øen skal tiltrække turister, ved at de lokale lærer at bruge deres naturlige resurser, såsom kokosnødder og muslingeskaller, til at lave souvernieres af. Derudover skal der bl.a bygges et hostel, et sygehus og et spa. Vores arbejde bestod i, at vi skulle rydde det stykke land, hvor det nye hostel skulle ligge. En dag hvor vi bare lå på stranden begyndte vi af eget initiativ at samle tomme plastikposer. Pludselig var der 5 lokale børn, som rendte rundt sammen med os. De syntes det var rigtig sjovt at de kunne hjælpe os. Som led i projektet vil man også gerne lære dem at genbruge materialer, da der flyder med skrald på øen. En af ideerne er, at man vil bygge hegn af drivtømme og tomme plastikflasker. Alt i alt var det en mega fed oplevelse og vi glæder os meget til at komme tilbage om et par år for at se hvad der er sket.
De sidste dage på Borneo har vi brugt i KK, hvor vi bl.a har lavet White river rafting. Vi kom i en båd sammen med 4 kinesere der ikke kunne svømme og den eneste mand vi havde med os, han var skrækslagende allerede inden vi gik igang. Et stykke nede af floden gik det galt. Vi kom op på en sten, som tippede båden på hovedet. AL fik en mavepumper af en sten og slog sit knæ. Da hun ville op, endte hun under båden sammen med Anja og 4 desperate kinesere. Dette gjorde det næsten umuligt at komme ud fra under båden og var lidt en skræmmende oplevelse. Da vi endelig kom op til overfladen måtte AL redde en skræmt kineser og Anja samlede de vildfarende padler op. I båden opdagede Anja, at hun også havde slået knæet, så vi var et haltede par på vejen hjem.
Nu sidder vi på terrassen på vores Hostel nyder den sidste aften i KK. Imorgen kl. 15 flyver til Kuala Lumpur på fastlandet Malaysia, hvor vi skal bruge ca. 2 uger, inden turen går til Thailand, som er vores sidste stop - snøft!!

Mange kærlige hilsner fra AL og Anja

Skrevet af AnjaAL 05:48 Gemt i Malaysia

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Denne blog kræver, at du er logget på som medlem af Travellerspoint for at kunne skrive en kommentar.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.