Mt. Everest trek , 14 dage.

Det var en oplevelse for livet, men vi goer det aldrig igen!!

Hej DK. :)

Nu er vi hjemme fra vores Mt. everest trek. Det var en helt vild fed oplevelse, men hold da op, hvor var det haardt.
Vi startede d. 25 marts i katmandu, hvor vi skulle moedes med vores guide, som skulle hjaelpe os med at koebe det sidste toej, som vi mangede. Det skulle vise sig at vaere noget nemmere gjort end sagt. Vi tog ned til det her lille sted, hvor der sad en meget uinteresseret lille mand. De viste os op paa loftet, hvor vi kunne finde vores "nye" toej. Vi skulle selv rode rundt i bunker af toej og proeve at finde noget som kunne passe. Og fra guidens side, hvor det svaert helt at finde ud af, hvad vi egentlig skulle have med. Men i sidste ende fandt vi, hvad vi skulle og vi fik lejet vores trekking sko og var nu klar til, at indtage Nepals smukke bjerge. D. 26 marts begyndte det egentlige trek. Vi moedtes tidligt om morgenen ed vores guide og tog ud til lufthavnen. Flyet vi skulle flyve med var et lille propelfly - AL var bestemt ikke glad for situatinen, men vi kom levende afsted og landede sikkert i Lukla lufthavn, som er blandt de farligste i verden. I lukla moedtes vi med vores portere - en erfaren herre og en lille dreng. Det var drengenes foerste tur. Vi fik helt daarlig samvittighed, men det skal man ikke have, for de er faktisk rigtig godt betalte.
Den foerste dag var nem. Vi startede i 2800 m hoejde og sluttede i 2600 m hoejde - saa det var ikke der vi blev udfordret. Dag to var haard, og AL var ved at give op - hun sagde faktisk, at vi skulle efterlade hende i Namche, den by vi er kommet til, og saa hente hende igen naar vi kom den anden vej. Heldigvis havde hun aendret mening inden vi skulle afsted igen. Desvarre blev Anja syg. foerst troede vi at det var noget mad hun havde spist, som hun ikke kunne taale, eftersom vi ikke var mere end 3400 m oppe og vi mente at det var for tidligt at faa hoejdesyge, men symptomerne blev ved at hun braekkede sig de naeste 7 dage. Anja maatte erkende at det nok var hoejdesyge. Med 1/2 marsbar om dagen og lidt vand samt masser af viljestyrke, klarede Anja det til sidste stop, som laa i 5100 m hoejde, saa de tre andre piger kunne naa basecamp, som laa i 5300 m hoejde. AL skrev mit navn med sten deroppe, saa der ogsaa er et minde om mig deroppe - AL er SAA soed. Dagen efter kunne vi komme til et viewpoint, som har en fantastisk usigt til Mt. Everest - det var kun AL som kom derop. Dernaest gik turen ned mod Lukla igen. Turen ned var naesten lige saa haard-specielt for AL eftersom hun havde vaeret i 5500 m hoejde og oppe siden kl. 04.00. forsattelse folger

Skrevet af AnjaAL 01:54 Kommentarer (0)

Vilde oplevelser og rigtige turister.

Bungyjump mm.

sunny 25 °C

Hej igen DK.

Vi er stadig i Kathmandu og er lidt efter lidt blevet mere glade for byen. Den er dog stadig beskidt og livsens farlig at bevaege sig rundt i.
D. 23 marts skulle de store bungyjump udfoeres. Vi tog afsted kl. 05.45 om morgenen og foran os ventede der os en 3-4 timers koeretur. Turen derop var baede humblet, snoet og den foregik i alt for hoej fart. Vi overlevede turen derop og naeste step var, at vi skulle overleve turen over den haengebro, hvor det saa ogsaa viser sig at vi skal springe fra. AL var bestemt ikke glad for den!! Det var lidt skraemmende, eftersom vi havde troet at broen ville vaere lidt mere stabil. Men vi kom over og blev nu sat ind i de forskellige sikkerhedsregler omkring hoppet. Nu kom turen til selve hoppet. i foerste omgang havde AL ikke lyst. Saa jeg, Anja, hoppede sammen med 3 andre danske piger som vi var afsted sammen med. Jeg var nr. 2 der skulle hoppe - det havde jeg det ikke godt med, og gik derfor ret meget i panik. Men overvandt frygten og hoppede - det fedeste jeg endnu har oplevet og jeg vil bestemt goere det igen. :) Love It!! Da vi efterfoelgende kunne se vores video, sammen med AL, saa bestemte hun sig lige pludseligt for at hun ogsa skulle springe og derved overvinde sin frygt for hoppet og broen. Fra hun bestemte sig, til AL og Anja kom ud paa broen og til at hun skulle hoppe gik der max 5 min. AL var saa sej og mega glad for at hun gjorde det, men er sikker pa, at det var once in a lifetime.. JEG ER MEGA STOLT OVER AL. Det er en super fed oplevelse vi har faet sammen. Vi gik tideligt i seng igar. Idag har vi vaeret i Bhaktapur - det er en meget traditionel og autentisk nepalesisk by. Det var helt skoent at komme til en mere ren og stille by. Vi tog affentlig bus baede ud og hjem. Ud gik fint, men hjem blev vi snydt og betalte 20 rs mere end vi skulle. Vi var fire piger der tog derud og skulle betalte 80 rs for billeterne, Anja giver ham 100 rs og han siger han kommer tilbage med de 20 rs jeg skal have tilbage. Det gjorde han selvfoelgelig ikke - han hoppede paa bussen igen og saa korte den. Der blev vi sq godt gale i skralden. Naa, men saa har vi ogsa proevet det.
Paa mandag pabegynder vi vores mount everest trek - det kommer til at tage 14 dage og vi glaeder os helt vildt. Vi er kommert paa et gruppetrek - vi bliver 4 danske piger - og derved faar vi 100 us dollars tilbage. De penge har betalt vores bungyjump.
Vi glaeder os til at skrive om vores trek til basecamp.. Og Anja glaeder sig til at holde foedselsdag pa Mount Everest, men kommer til at savne alle de skoenne mennesker i dk, som ogsaa ville have gjort dagen helt speciel.. :)
Igen, billederne kommer. Vi kan ikke faa vores box til overfoerelser til at virke - den teknik den teknik. :)

Mange nepalesiske hilsner fra AL og Anja..
Namaste :)

Skrevet af AnjaAL 11:41 Gemt i Nepal Kommentarer (3)

Sol, sommer og lort til knaeene!

Kathmandu

sunny 25 °C

Hej Danmark!

Vel ankommet til Nepal efter en noget lang og trattende rejse! Vi var utrolig glade for vores forudbestilte taxi, da vi kom til Nepal. Nepaleserne er VANVITTIGE i en lufthavn!!! Vi fandt dog hurtig vores guide. Mens Anja talte med guiden var der pludselig en fyr der flaaede ALs taske ud af haanden pa hende og den vilde jagt gennem biler, dyr og mega mange mennesker gik ind. Fik dog fat i mand plus taske og fandt ud af at han var sammen med vores guide. Herefter gik turen gennem Kathmandu - sikke et chok. Det klammeste var stanken af gammel lort og derefter varmen der lige toppede det. Med den ene haand for naesen og den anden pa tasken korte vi igennem en heftig trafik gennem gaderne til vores "hotel".
Vi er blevet enige om at man ikke kan kalde det et hotel, da der kun er strom 8 timer om dagen, rotter pa gangene og et toilet vi var nodt til at bruge en halv botte sprit pa at rengore for vi turde at saette os pa det. Anne Louise har opdaget at hul i vinduet pa badevaerelset, som ikke kan daekkes til, da stromledningerne gar igennem dette hul. Der er nu total krise hver aften, da vi er nodt til at skramme rotter vaek for vi nogenlunde trygt kan laegge os til at sove.
Vi har modt 4 danske piger, som vi har talt en del med og haft nogle hyggelige aftner med. Priserne er vanvittige og vi lever som dronninger, hvis vi ser bort fra vores ydmyge bolig.
Vi har brugt de sidste to dage pa at fa set det vi ville i Kathmandu og i morgen tager vi til Last Resort, hvor den star pa bungyjump.
Billeder kommer!

Kort og godt, som man siger:)

Mange tanker og kys Anja og AL

Skrevet af AnjaAL 14:00 Gemt i Nepal Kommentarer (1)

Sidste dag i DK.

rain 5 °C

Hey folkens.
Vil lige lave det første indlæg.
Imorgen kl. 9.45 tager vi bussen fra Århus til Kastrup lufthavn. Vi skal flyv kl. 14.55 med Qatar Airways. Først ankommer vi til Doha, hvor vi skal vente i 6 timer. Dernæst går turen det sidste stykke til Kathmandu, hvor vi lander d. 20 marts kl. 11.45 lokal tid - vi er 5 timer foran jer. :)
Den 23 marts skal vi på vores 14 dags Mount Everest trek. Vi skal flyve fra kathmandu til lukla, som er en af de farligste lufthavn i verden.. har starter vi opstigningen. Vi skal gå ca. 3000 højde meter, men heldigvis skal vi kun bære os selv - vi har både bærer, kok og guide med.. Glæder os helt vildt til denne oplevelse. Jeg, Anja, skal fejre min fødselsdag på mount everest - det bliver vist once in a lifetime!! :)
Vi vil forsøge at lave et nyt indlæg inden vi tager afsted til mount everest.

Pas på jer selv og hinanden herhjemme i dk - vi vil savne jer.

Kys og Kram fra Anne Louise og Anja.. :)

Skrevet af AnjaAL 11:20 Gemt i Danmark Kommentarer (2)